Rozwój mowy dzielimy na cztery etapy:
- okres melodii – sygnału, apelu, 0-12. miesiąca życia dziecka,
- okres wyrazu – 1.-2 rok. życia dziecka,
- okres zdania – 2.-3. rok życia dziecka,
- okres tzw. swoistej mowy dziecięcej – 3.-7. rok życia dziecka
Zasady dotyczące poprawności artykulacyjnej:
- Niemowlę wymawia samogłoski głównie a, e. Na początku jednak dźwięki, które wydaje mają niecharakterystyczne brzmienie dla naszego. Po szóstym miesiącu mogą pojawić się inne samogłoski oraz takie spółgłoski jak m, b, t, d.
- Dziecko roczne i dwuletnie wymawia wszystkie samogłoski ustne, a,e,i,o,u,y, chociaż mogą pojawić się substytucje. Prawidłowo wymawia p, b, t, d, n, ń, m, k, g.
- Dziecko trzyletnie wymawia wszystkie samogłoski ustne, ale może zdarzyć się zastępowanie e lub o przez a. Oprócz wspomnianych powyżej spółgłosek wymawia poprawnie: l, ł, ś, ź, ć, dź, f, w, h.
- Czterolatek wymawia wszystkie samogłoski ustne, może mieć trudności z realizacją samogłosek nosowych ą i ę. Poprawnie wymawia głoski z szeregu syczącego: s, z, c, dz.
- Pięciolatek prawidłowo realizuje szereg szumiący; sz, ż, cz, dż.
- Sześciolatek powinien wymawiać poprawnie wszystkie głoski. Dotyczy to również głoski r, choć w literaturze nie ma co do tego zgodności. Na pewno na początku (w czwartym roku życia) r może być zamieniane na j, czyli zamiast ryba mamy jyba. Później powinno pojawić się l, ponieważ ma to samo miejsce artykulacji co r (l wymaga uniesienia języka tzw. pionizacji języka).